‘We laten ons team groeien door gebruik te maken van de diensten van The Finance Generation.’

– Corinne Haenen, Partner bij The Audit Generation

Het tekort aan beschikbare financiële professionals in Nederland heeft ons doen besluiten om met The Finance Generation in zee te gaan door onze diensten te nearshoren naar onze auditteams in Belgrado op afstand.

Wanneer ben je begonnen met het aannemen van Servische collega’s?

Vanaf september 2022 zijn we begonnen met het aannemen van Servische collega’s in Belgrado. Inmiddels is het uitgegroeid tot een team van tien teamleden met rollen variërend van beginnend assistent tot senior manager. Deze groei is relatief snel gegaan, maar de expertise en gedrevenheid van de auditprofessionals en ons onboardingproces hebben het tot een groot succes gemaakt. Onze focus was om een volledig team op te bouwen en door een team samen te stellen met verschillende expertiseniveaus. Een aantal teamleden is inmiddels gepromoveerd vanwege persoonlijke ontwikkeling. Het is mooi om te zien dat deze manier van werken leidt tot succes. We zijn trots op de prestaties van ons team in Belgrado.

Wat zijn de voordelen van het werken met financiële professionals uit Servië?

Onze collega’s uit Servië hebben een sterke werkethiek en staan te popelen om kennis over de Nederlandse wet- en regelgeving en onze klanten erin te integreren. Ze hebben een grote wens om kwaliteit te leveren en hun documentatievaardigheden zijn uitstekend. Door hen goed te begeleiden en de Nederlandse cultuur en kwaliteitsnormen uit te leggen, hebben we ervaren dat het een belangrijke bijdrage levert aan onze auditefficiëntie, effectiviteit en auditplezier. Bovendien creëert het inhuren van collega’s in Servië capaciteit, waardoor ons kantoor meer klanten kan bedienen en onze balans tussen werk en privéleven voor alle teamleden kan behouden.

Kunnen de collega’s in Servië dezelfde taken uitvoeren als jullie Nederlandse collega’s?

In principe zijn onze collega’s uit Servië volledig geïntegreerd in onze auditteams en afhankelijk van het type klant hebben we de hefboomwerking tussen Nederlandse en Servische teamleden bepaald. We hebben intern de volgende opsplitsing gecreëerd: (i) Internationale klanten met een volledig bemand Servisch team, (ii) auditklanten met een 50/50 auditteam, en (iii) Nederlandse auditteams.

Het niveau van de Engelse taalvaardigheid onder onze Servische collega’s is hoog. Onze teamleden zijn hoogopgeleide professionals die, net als in het Nederlandse onderwijssysteem, onderwijs in het Engels geven. De sleutel tot succesvolle auditteams is het duidelijk communiceren van verwachtingen in de vroege stadia van de audit. Naarmate methodologieën en auditprocedures in het Engels worden gedocumenteerd en gecommuniceerd, groeien hun autonomie en eigenaarschap in de loop van de tijd. Het team dat we momenteel in Servië hebben, is een team van hoge kwaliteit dat een integraal onderdeel is van ons kantoor.

Wat zijn de grootste uitdagingen bij het werken met een team op afstand?

De grootste uitdaging bij de integratie van onze Servische teamleden had te maken met ten eerste de Nederlandse auditdossiers en ten tweede de teamcommunicatie. De eerste uitdaging was het vertalen van onze auditbestanden naar het Engels, en dit was niet zo moeilijk als we eerst hadden verwacht. De nieuwe Microsoft Word en Excel vertaalsoftware in combinatie met het gebruik van AI-tools resulteerde in een gestandaardiseerd, eenvoudig proces. De tweede uitdaging werd opgelost door MS Teams als ons communicatieplatform te gebruiken.

Waarom werken uw Servische teamleden graag samen met de Nederlandse collega’s?

Dit is grotendeels afhankelijk van individuele persoonlijkheden, maar over het algemeen vinden onze Servische collega’s het leuk en verrijkend om onze Nederlandse klanten in een internationale omgeving te bedienen. De collega’s die we hebben aangenomen, kiezen er bewust voor om bij The Finance Generation te werken om audits uit te voeren van West- Europese bedrijven door te werken voor een Nederlands accountantskantoor. De mogelijkheden om naar Nederland te reizen en hun kennis van internationale bedrijven te versterken is een groot voordeel.

Hoe beoordeelt u de kwaliteit van het werk van uw Servische team?

De partner die verantwoordelijk is voor onze opdracht is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk dat wordt uitgevoerd in de auditdossiers. We integreren de Servische teamleden volledig in ons auditproces en voorzien hen van alle kennis die ze nodig hebben over de klant en onze Nederlandse specifieke items door middel van training on the job. We maken gebruik van Engelstalige gestandaardiseerde werkprogramma’s waarin data- analyses grotendeels zijn geïntegreerd. Daarnaast zorgt The Finance Generation voor trainingen en diepgaande kennis over de Nederlandse cultuur en wet- en regelgeving. Onze Servische teamleden hebben een sterke basis omdat ze allemaal studeren om hun ACCA-licentie af te ronden, wat betekent dat ze zijn opgeleid in overeenstemming met de ISA-normen. De Nederlandse NV COS is vergelijkbaar met de ISA-standaarden.

Wat is het grootste voordeel van de samenwerking met The Finance Generation?

“Het aannemen van collega’s uit Servië werkt goed omdat we ze integreren in ons
team. Betrokken en informerend is een belangrijk element om autonomie,
eigenaarschap en auditplezier te creëren.”

– drs C.E.M. Haenen RA, Partner bij The Audit Generation